BANTY HOLLER – WIRED FOR SOUND (EP)

Een mix van rauwe blues, traditionele country en rock’n’roll vormt het Americana-muziekgenre dat het handelsmerk is geworden van Neile H. Coe die platen maakt en optreedt onder het pseudoniem ‘Banty Holler’. Deze kerel uit Den Haag kwam voor het eerst op onze radar in 2016 toen hij het minialbum “Half A Dozen” op de markt bracht. Een jaartje later was er de plaat “Nothing Machine” en vorig jaar schreven we een eerste ‘Rootstime’-recensie voor zijn album “Tradition”, een ep-tje met zeven liedjes.

Met die traditie van één plaat per jaar komt het dan ook niet echt als een verrassing dat we in deze zomerperiode alweer een nieuw schijfje van ‘Banty Holler’ in onze bus mochten verwachten. Titel van het nieuwe werkstuk is “Wired For Sound”, opnieuw een ep-tje dat deze keer met zes nieuwe nummers werd aangekleed, weliswaar rootsy songs die geïnspireerd zijn op jaren ’50-muziek. De opvallend korte liedjes werden in de studio live in één take opgenomen met enkel een zingende ‘Banty Holler’ en zijn elektrische gitaar in de begeleiding.

Geopend wordt er met “Understand Your Man”, een song die in 1964 als single van Johnny Cash verscheen en ook op zijn toenmalige album “I Walk The Line” stond. Vervolgens brengt ‘Banty Holler’ een rockende ode aan “Loretta”, net zoals Townes Van Zandt dat al in 1977 deed op zijn album “Live At The Old Quarter, Houston, Texas”. Daarna brengt hij een intimistische akoestische versie van de traditional “Wayfairin’ Stranger”, een stokoud folknummer dat in het verleden ook al gecoverd werd door o.a. Emmylou Harris, Natalie Merchant, Johnny Cash, Neil Young en dit jaar nog door Rhiannon Giddens op haar nieuwe album werd geplaatst.

Deel twee van “Wired For Sound” opent met track nummer vier, zijnde een geheel instrumentaal stukje gitaarmuziek in “Hopson’s”. Daarna krijgen we een geamericaniseerde versie van de song “Dishwasher’s Dream”, een nummer uit het repertoire van de Amerikaanse rock’n’rollformatie ‘Marah’ en voor het eerst te horen op hun album “If You Didn’t Laugh, You’d Cry” uit 2005. Track nummer zes is een Americana-cover van één van de bekendste rock’n’roll-nummers aller tijden: “Good Golly Miss Molly”, de klassieker die Little Richard voor het eerst al in 1958 bracht.

Zes korte liedjes betekent dat er spijtig genoeg al na amper dertien minuten een einde is gekomen aan deze plaat. Het betekent allicht ook dat we nu weer tot volgend jaar zullen moeten wachten vooraleer we nieuw werk van ‘Banty Holler’ zullen mogen verwelkomen. Maar in dat verband blijft onze hier zeer toepasselijke leuze: ‘beter mooi dan veel!’.

(valsam)

Artiest info
Website